Sydvestmors Friskole er det stærke fundament fagligt og menneskeligt, hvorfra den enkelte elev føler sig rustet til livet.
Fællesskab, samarbejde og ansvarlighed
- Vi starter hver dag med fælles morgensang
- Vi har emneuger på tværs af årgangene (der er værdi i, at alle blandes nogle gange)
- Skolens ansatte løfter i samlet flok
- Eleverne i 4. Klasse får en ”lille ven” før de små starter i skole.
- Alle (forældre, børn, ansatte og bestyrelse) bærer et fælles ansvar for, at skolen lykkes, vil det samme, tydelighed.
Faglig fordybelse og differentiering
- Sammenhængende tid i fag giver mulighed for faglig fordybelse
- Vi klæder eleverne bedst muligt på til Folkeskolens afgangsprøve
- Barnets menneskelige og faglige udvikling følges tæt gennem hele skolegangen
- Skolen vægter udsyn og forståelse af det globale fællesskab
- I den daglige faglige undervisning bruger vi leg til læring ved bevægelse og brain breakes
- Det er de ansattes opgave at lave inspirerende undervisning, og det er elevernes opgave at gribe den
- God læring opstår, når nysgerrige elever møder
inspirerende undervisning
- Vi har et “værksted”, hvor elever kan få et fagligt løft, som er tilpasset den enkelte
- Vi går langt for den enkelte
- Skolen har en størrelse, hvor alle kender alle. Det giver tryghed for både børn og voksne
- Fokus på mental og fysisk trivsel i det gode børneliv
- Måltiderne spises i fællesskab i begge pauser
- Vi bruger skolens skov, legepladser, boldbaner, to haller og den nærliggende fjord i den daglige undervisning
- Mellemtrinnet og udskolingen bruger cyklen som transportmiddel, når vi er ude af huset. Indskolingen er på gåben.
- Flere gange i ugen arrangerer eleverne sportslige aktiviteter for hinanden i de to sportshaller, som ligger i skolen
Værdigrundlaget bliver udmøntet i hverdagen således.
Hvert trin skal opleve sig selv som en énhed – deres base.
Når det giver mening, pædagogisk eller i forhold til oplevelse af skolens fællesskab danner vi større eller mindre hold på tværs af trin.
Vi underviser på et højt fagligt niveau på alle områder – med stor differentiering og opmærksomhed på hver elevs potentiale og profil.
Vi arbejder målrettet med kreativitet som basis for elevens perspektiv på læring og ny viden.
Engelsk introduceres fra 3. klasse. Tysk introduceres fra 5. klasse
Vi vil arbejde med den enkeltes forståelse af det globale fællesskab.
Det sunde liv er integreret i hverdagen på mange planer.
Eleverne skal lære, der hvor det giver mening – ofte uden for skolens mure – i naturen og i samarbejde med faglige centre og erhvervsvirksomheder.
Eleverne får træning til at være vejledere og guider for andre – både yngre og ældre.
Skolen inviterer gerne frivillige ind i fællesskabet med henblik på udbytte og en positiv oplevelse for alle.
Skolen skal opleves i et naturligt samspil med fritidsaktiviteter og de lokale omgivelser.
Vi vil udfordre den traditionelle fagrække og arbejde med en fleksibel organisering af det faglige indhold i meningsfulde flerfaglige helheder.
Vi vil skabe læringsmiljøer, som danner grundlag for tryghed og oplevelser af succeser – med sikkerhed for at eleverne opnår de nødvendige formelle kompetencer
Vi arbejder ud fra undervisningsministeriets fællesmål
Vi er en skole, som tager kampen op mod mobning.
Vores plan finder du i vores forældrehåndbog HER
Friskolernes hus - klik HER